Aan de meet - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Martin Judith - WaarBenJij.nu Aan de meet - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Martin Judith - WaarBenJij.nu

Aan de meet

Door: Judith en Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

14 December 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na ruim 1100 kilometer in 18 etappes staan we aan de meet in HCMC. Zonder pech of tegenslagen hebben we de kilometers afgelegd. Slechts twee buien regen gehad en in beide gevallen konden we schuilen, dus nat zijn we niet geworden, behalve van het zweet dan natuurlijk. Gisteren hebben we een relatief korte etappe gefietst naar My Tho. Daarbij hebben we het inmiddels bekende landschap doorkruist en ook de veerboot oversteken namen weer toe in aantal en in lengte van de oversteek. De Mekong is hier weer een paar kilometer breed. Bij één pont zaten we te wachten onder het genot van een Cá Phè Dá (Vietnamese ijskoffie) en een glaasje geperst suikerriet met ijs toen de eigenaar aankwam met zijn telefoon. Hij was aan het videobellen en wilde zijn gesprekspartner ons even laten zien. Dat gebeurt hier wel vaker maar deze meneer vroeg in goed Engels waar we vandaan kwamen. Wij willen dan altijd weten waarom de persoon in kwestie zo goed Engels spreekt, want dat is uitzonderlijk. Bleek deze Vietnamese meneer vanuit Texas te bellen. Geëmigreerde broer of zoiets. Hadden we drie werelddelen samen in één gesprek. ‘s Avonds nog bij een lokaal tentje heerlijk mosselen, kokkels en zeeslakken gegeten en de dag was weer uitermate geslaagd. Vandaag de laatste 70 kilometer terug naar Saigon. Het gebied waar we doorreden werd vooral voor de teelt van drakenfruit gebruikt. Heerlijke vruchten die groeien aan cactussen. Gedurende de tocht kwamen we steeds meer de drukte van de stad in. In het begin van de middag stonden we weer voor ons hotel en vanmiddag en morgen kunnen we de stad nog bekijken. Wel een cultuurschok na drie weken platteland en nauwelijks Europeanen, nu in een stad waar je over de toeristen struikelt. Waar je om de haverklap wordt aangesproken of je niet wat wilt kopen. Dat echte Vietnamese leven was toch leuker. We moeten maar eens gaan nadenken over de volgende reis. Morgenavond laat vliegen we weer via Dubai terug naar Schiphol waar we zondag net na het middaguur hopen aan te komen. Het einde van weer een mooi avontuur.