Rijst en rituelen - Reisverslag uit Long Xuyên, Vietnam van Martin Judith - WaarBenJij.nu Rijst en rituelen - Reisverslag uit Long Xuyên, Vietnam van Martin Judith - WaarBenJij.nu

Rijst en rituelen

Door: Judith en Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

10 December 2018 | Vietnam, Long Xuyên

Het weekend hebben we afgesloten met een kortere etappe van Tri Tôn naar Châu Dôc. Je schrijft de namen nog net iets anders, maar mijn toetsenbord voorziet niet in alle accenten en kriebeltjes die Vietnamezen aan hun letters plakken. De dag begonnen we met een bezoek aan een soort tempeltje waar op de rand allemaal identieke gouden beelden stonden. De tocht voerde ons verder door het mooie landschap met uitgestrekte rijstvelden. Die zijn hier enorm groot en dat komt doordat het hier zo vlak is. In de andere landen waar we zijn geweest was het bergachtiger en dan zijn de velden in terrassen opgebouwd. Dat geeft schitterende plaatjes maar deze uitgestrekte velden zijn ook bijzonder. Wat ook bijzonder is dat je op allerlei plekken in het landschap, dus ook zomaar midden in een rijstveld graven liggen. Dat kenden we al van ons eerdere bezoek aan Noord Vietnam, maar nu lazen we dar dat komt omdat Vietnamezen traditiegetrouw begraven willen worden op de plek waar ze hun leven gewerkt hebben. Bijna aan het einde van de rit hebben we nog een Chinese tempel bezocht die een bedevaartsoord is. Vol met mensen die komen bidden en offeren, veelal fruit en bloemen, maar er kwam ook een geroosterd speenvarken voorbij. In onze plaats van bestemming Châo Dôc was het een drukte van belang. Een enorme overdekte markt en een rivierboulevard met mooi uitzicht op de drijvende huizen in de rivier. Vandaag doorgetrapt naar Long Xuyên. Bij het begin van se etappe kwamen we door een gebied waar ook veel moslims wonen. Daar stond een heuse moskee in dit land waar voornamelijk boeddhistische tempels, Chinese en Vietnamese, en katholieke kerken staan. We merken dat we weer naar het oosten gaan en de rivieren weer moeten kruisen want waar we de afgelopen dagen weinig veerboten hadden of slechts kleintjes over smalle stroompjes of kanaaltjes zijn nu de grote boten weer in beeld. Voor het luttele bedrag van 2000 Dong (omgerekend zo’n 8 cent) sta je aan de overkant. In Long Xuyên hebben we weer heerlijk gegeten in een lokaal restaurantje en genieten na van weer een heerlijk zomeravond.