Regenbuien en zandstormen - Reisverslag uit Nizwá, Oman van Martin Judith - WaarBenJij.nu Regenbuien en zandstormen - Reisverslag uit Nizwá, Oman van Martin Judith - WaarBenJij.nu

Regenbuien en zandstormen

Door: Judith en Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

30 Oktober 2019 | Oman, Nizwá

Gisterochtend waren we vroeg uit de veren om naar een schildpadden reservaat te gaan. Je hebt er kans om schildpadden uit het ei te zien kruipen, maar daarvoor moet je bij zonsopgang ter plaatse zijn. Aangezien die zonsopkomst om 5 uur is en we nog een klein uur moesten reizen was dat een te wild plan. Wij waren er op een later tijdstip en ook dat was nog leuk. Het strand lag nog vol resten van schildpadeieren en een paar kleine schildpadjes die het water helaas niet gehaald hadden. Aangezien er deze dagen een zware cycloon voor de kust van Oman langskomt stond er redelijk wat wind. Het gevolg was dat het zeewater op sommige plekken over de kustweg stroomde en er een kleine omweg nodig was om het water te omzeilen. Ander verschijnsel was dat we een paar flinke regenbuien hebben gehad: onderweg in de auto en 's nachts waardoor de volgende ochtend een paar straten in de stad 30 cm onder water stonden. Een bijzondere ervaring in de woestijn. Toch blijkt het niet uitzonderlijk. Het land heeft veel zogenaamde Wadi's. Dat zijn rivierbeddingen die als het regent helemaal vol lopen en snel stromende rivieren vormen. Het water komt meestal samen in een soort meertjes die groene oases in het landschap vormen. Het landschap is sowieso anders dan een zandwoestijn. Het is een rotsachtig en bergachtig gebied waar verrassend veel bomen in staan. Het doet een beetje denken aan de Afrikaanse savannes of de Australische outback.
Na de schildpadden excursie hebben we de rest van de dag doorgebracht in Sur. Wandelen langs de boulevard, boekje lezen, heerlijk rustig aan. Vandaag hebben we de auto gepakt en zijn we naar Nizwa gereden. Dat was een flinke rit door het binnenland. Onderweg kregen we met een ander fenomeen te maken en zaten we ineens in een zandstormpje. Het was niet echt een storm maar er waaide op een bepaald stuk zoveel zand op dat het zicht ineens erg slecht werd, zoals in een flinke regenbui. Gelukkig maar een klein stukje, maar wel een bijzondere ervaring.
Nizwa is de stad die tot de 12e eeuw de hoofdstad van Oman was. Het heeft een mooi oud stadscentrum met een fort en een grote overdekte markt, een souk. Vanmiddag en vanavond hebben we al even rondgedwaald tussen de oude gebouwen, maar morgen gaan we de stad verder verkennen.