De polder - Reisverslag uit Hào Gia, Vietnam van Martin Judith - WaarBenJij.nu De polder - Reisverslag uit Hào Gia, Vietnam van Martin Judith - WaarBenJij.nu

De polder

Door: Judith en Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

18 November 2016 | Vietnam, Hào Gia

Na een heerlijke rustdag gisteren vandaag al weer de voorlaatste fietsdag. Die heeft ons gebracht naar Co Tiet. In tegenstelling tot alle voorgaande dagen waar we regelmatig flink in de beugels moesten om hellinkjes te slechten was het vandaag een vlakke rit. De routebeschrijving vergeleek het al met Hollands polderlandschap. De route volgde grotendeels de Rode rivier die hier weinig roods meer heeft. We hadden vandaag wel een stuk de wind vol op de kop zoals een echte polderrit betaamt. Langs de hele route lagen er baksteenfabriekjes waar met rivierklei bakstenen worden gefabriceerd voor de Vietnamese bouwlust. En die lust is er, want er worden overal huizen gebouwd. Niet grootschalig en lelijk zoals in China, maar mooie huizen. In elk dorp of stadje zie je we Vietnamezen hun (waarschijnlijk) eigen huis bouwen in de voor hier karakteristieke bouwstijl. Het doet het meest denken aan drive-in woningen waar de benedenverdieping overdag dienst doet als bedrijfsruimte (winkel, werkplaats, restaurantje of anderszins) en 's nachts parkeerplaats voor de brommertjes annex leefruimte is. Want ondernemend zijn de Vietnamezen zeker! De dag sluiten we zoals gebruikelijk af met een Bia Ha Noi om daarna heerlijk te gaan slapen op de meestal keiharde bedden. Nog één nachtje afzien. Morgen betrekken we ons luxueuze hotel in Hanoi voor een paar dagen bijkomen.